Thursday, October 1, 2009

mampukah trus berdiri??


Jahiliah itu membidikkan pelurunya dari segenap arah sehingga kadangkala kekuatan yang ada hilang entah ke mana. Hendak membina iman begitu sukar tapi menghancurkannya begitu mudah. mashaallah..sudah lama x mengupdate cerita di blog nih..sudah brsawang agaknya..ni peringatan buat kita semua.Saya petik tulisan seorang sisters sebagai muhasabah buat diri yang terlupa.


Kita masih ikut usrah.Tapi melayan movie setiap hari.

Kita masih lagi bawak usrah/membina manusia.Tapi kita ber’couple’ dengan seseorang, bersms dan berchatting yang kononnya untuk lebih kenal sebelum kahwin atau menanamkan rasa cinta, tapi kita tertipu dengan tipu daya syaitan!

Kita pergi daurah, sampai kene marah-marah dengan mak asyik lenyap je time weekend..Tapi otak, fikiran kita, semuanya kepada nak beli bag baru, gaya baru, dan sebagainya.

Atau membaca buku sekadar untuk hiburan, bukan menambahkan tsaqafah dan iman!


Beratnya ujian ini! Istiqamah itu sukar dan terlalu sukar. Istiqamah itu berat hatta untuk kekasih agung Rasulullah SAW.


“Apa yang telah menjadikan engkau tua beruban?” tanya sahabat kepada baginda sallallaahu ‘alayhi wa sallam.“Aku telah diubankan (dituakan) oleh Surah Hud…” kata Baginda sallallaahu ‘alayhi wa sallam dalam sepotong hadith yang direkod dari Ibn Abbas Radhiyallahu ‘anhuma.


Itulah beban surah Hud, surah yang memperkatakan tentang istiqamah, bahawa setelah hati disentuh iman, hidup bersama iman dan akhirnya mati dengan iman.


Kamu pernah tengok Tony Blair? Dia kelihatan tampan saat mula-mula memegang jawatan. Tapi kemudian rambutnya mula beruban hanya setelah beberapa tahun.Dan sesungguhnya yang menjadi beban yang berat sehingga memutihkan rambut Rasulullah SAW adalah istiqamah.


Hari ini mungkin kita tidak menonton televisyen tapi setelah dihidang berhari-hari dengan televisyen, mampukah diri untuk terus mengekalkan momentum?


ni bru sedikit sahaja..bagaimana pulak nanti pabila pulang ke Malaysia tika summer nanti??

mesti mcm2 kan..moga diri terus kebal..


x sabarnye nak jumpa umarians..hehhe..saya dah beli tiket balik summer.(org yg x nak balik tp at last cuti plg lma.hoho.moga mmpu menempuh ujian d rumah)

No comments:

Post a Comment

~JEJAK-JEJAK PENUH ERTI~