Sunday, October 25, 2009

let's conquer the world


Ma la yatimmul wajibu illa bihi fahuwa wajib
"Jika suatu kewajiban tidak sempurna kecuali dengan sesuatu, maka sesuatu itu wajib juga
hukumnya."

Sesekali merenung dari jendela Huia. Melihat gelagat manusia yang berbagai ragamnya. Alangkah indahnya jika islam is the world order. Bestkan bila tgk sume org jd baik. Best kan jika hidup tanpa maksiat. wah..seronoknyeee..Its like living in a magical world, the world of fantasy..but..
HELLO!!!

itu bukan utopia semata2. Seriously. Ini kisah benar. itulah keadaan islam suatu ketika dahulu, pada zaman abbasiyah, tika islam memegang tampuk pemerintahan dunia. Subhanallah.. mashaallah..bahagianya golongan yg hidup pada zaman itu.

jika dilihat realiti sekarang,,
umat islam yg caca merba, yang islam sedar x sedar, yang islam separuh2.. yang islam pd IC..
hati kecil ini memikirkan..banyaknya kerja yg kita kna buat..byknya hati2 yg belum disimbahi iman..banyaknya jiwa2 yg perlu diteroka..

namun, andai aku berhenti sejenak..andai aku berpatah balik..mampukah aku melawan jahiliyyah yg ganas dan rakus meratah saudaraku. mampukah aku..tegakah aku melihat kemungkaran terbesar berlaku di muka bumi ini sedang aku be'relax'2 menikmati dinginnya ice cream Movern Pick di Mission Bay..bershopping d Queenstreet n Sylvia Park, kemudian mghirup udara segar bumi Queenstown sambil bungee jumping. Alangkah bahagianya aku. Namun..inikah aku?? Hidup seperti inikah yg aku mahukan??

Kemudian ada suara2 sumbang di sebelah..
"Wei..lepakla, enjoyla dulu. hidup ni kan sekali je beb"
" apehal ko nih nak baik2..zaman muda nih la nak cuba bnda baru, x macho la ko nih"
" Sorry, aku bukan stok ustaz2..ngee"
"diorang x faham aku..aku bz la. aku budak medic.. aku budak engine..byk project"
" tujuan kita datang ke overc ialah blaja bersungguh2...FULLSTOP"

APEKAH!! sila refer ayat ni:

Dan kepada mereka dikatakan, " pada hari ini kami melupakan kamu sebagaimana kamu telah melupakan pertemuan dengan harimu ini; dan tempat kembalimu ialah neraka, dan sekali-kali tidak akan ada penolong bagimu" ( 46:34)

Alamak! bedebuk..tapi........

saya x bersedia lagi
saya pun kurang baik
saya x ada ilmu
saya menghadapi inferiority complex..hoho (nmpak pndai ckit)

wah..byknya alasan..rasulullah dulu bg alasan cmni ke bila trun wahyu? dia still sembunyi dalam gua ke bila trun wahyu?

"Wahai org yang berselimut, bgunlah dan berikanlah peringatan" (74:1-2)

the choice is in ur hand..islam akan menang..if kalian x nak bersama2 kami..lihatlah dari luar train sahaja..???x faham? penah drg analogi train?

camni..islam akan sentiasa menang n kita ibaratkan org yg buat kerja islam tu akan sentiasa ada..mereka berada di dalam train..n kita??siapa kita??mahu mnjadi sekadar penonton??penghantar penumpang train n lambai from outside..hehhe..malula kat semut..semut pun buat keje dakwah..nak dgr cite semut??hehe..tungguu...

buat daie2 di luar sana..jgn pernah kenal henti..jalan ini masih pjg..anda akan menemukan beribu ragam mnusia..kalau x da msalah tu mksudnya bukan dakwah la..

so wut to do??jgn pernah mngalah..hati jgn sejemput..biarlah seluruh manusia mnntang kalian ttpi seluruh alam bersama kalian..
tapi....
apa yg tapi2 lagi??
saya belum bersedia..takut pun ada..
( halangan trbesar adalah diri anda sendiri..hehhe..kata2 pakar motivasi)

tapi..
anda masih belum bisu lagi kan..ape yg nak malu??ade dua hidung??hehhe..

alamak..got to go..kna keluar..
entry to be cntinued..( jgn faham separuh2 ada smbungan)


No comments:

Post a Comment

~JEJAK-JEJAK PENUH ERTI~