Saturday, June 6, 2009

bernafas dalam jiwa hamba..bukan mudah..

suatu masa dahulu,
hidup ini penuh noda-noda dan titik hitam..
penuh duri-duri dan hutan belantara..
aku menyangka..aku gembira di sana..
hidup dalam kegembiraan, angan-angan palsu
hidup dalam bayangan sendiri, seolah-olah diri tiada pencipta..
hidup dalam ilusi semata..
dosa penuh terpalit..

aku tahu yang hidup ini tidak kekal..
aku tahu akn wujudnya hari pembalasan..


tapi..
aku merasa bahagia seperti ini..

kerna aku yakin aku pnya hak utk melakukan sesuka hatiku..

namun..

Allah punya rancangannya yg terbaik...




berkenalan semula dgn islam dan Allah..
inilah nikmat dan hidayah yg allah cmpakkan dlm diriku..

saya mengenal islam bahawa kita bukannya islam by name which is noun..islam should be verb..let me simplify..

Islam vs islam

yg mna stu betul??

selalunya kita akn tulis Islam (bahasa melayu rasmi la konon..hehe)

sebenarnya yg betul is islam..SEBAB APE??

sebabnya islam should be verb..mksudnya bnda yg kita wat or lakukan..it should be action..

let say..saya makan n saya Makan..mana stu betul?


yg betul is saya makan..sbb action dia yg makan tu

mcm mna plak if org tu nmanya Makan a/l Patinang..

if dia x sedang makan pun still bla dia nk knalkan diri dia akn ckp nma dia Makan..

so nmpak x perbezaan islam pd nama n perbuatan??

sepatutnya kita islam yh huruf kecik which is kite wat bnda tu..laksanakan sume yg allah suruh..tu bru islam yg btul..

then tercome across ayat surah al baqarah : 208

“Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam agama Islam sepenuhnya dan janganlah kamu menurut jejak langkah syaitan, sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagi kamu.” (Surah Al-Baqarah, ayat 208)

masuk sepenuhnya???
cmne nak define masuk sepenuhnya??
senang je..

ahmad ke rumah atan..ahmad sembang ngan atan kt luar rumah..tiba2 hujan turun atan ajak ahmad masuk rumah sbb nti basah n demam..
if ahmad x masuk rumah, apa yg akn berlaku kt ahmad??
confirm2 la basah kan (hehe..tlg jawabkan)
how if ahamd msuk badan separuh je..kaki tgl kat luar, mesti basah gak kan..(soaln yg nmpak sgt x masuk akal + bodoh)

mcm tu jugakla ngan kite..mengaku yg kite muslim, tp kite wat x ape yg allah suruh??

nak jd islam separuh2.. (hehe)
nk masuk badan kt syurga n kaki kt neraka??
drg bleyla,,budak baik..x nak la jd skema + geng bodek ckgu (ayat femes dlu2)

tp sbnanya..after tersepak hidayah as in allah cmpakkan hidayah kt hati..i feel like..berkenalan semula ngan islam..bnda yg x penah blaja dlu d sekolah or in any sekolah..(even skul agame..apekah??npe perlu ada skul agama???abes tu skul lain xde agama la ek)

MARI BERKENALAN SEMULA DGN ALLAH N ISLAM..nntikan post berikutnya..










No comments:

Post a Comment

~JEJAK-JEJAK PENUH ERTI~